Wednesday, May 16, 2012

The Study Of Local Community


After the Easter Break, Year 5 learned about the local community where the school is ie the Leidschenveen area. In this study they learned the history of the town, how and when it was built. As part of program, the school invited people from the Stadhuis (City Hall) to give briefing on the history and town planning. Tours to the Leidschenveen town were arranged where the year fives interviewed the local people. Lots of information was gathered :

- The type of buildings the town have
- How many schools are there
- What kind of transportation the town has access to
- Why local people come to the shopping centre, what are they looking for
- Types of shops and service that the town has
- How do the locals come to the area
- How long does it take for them to arrive at the town
- What do the people want that the town does not have

Students were divided into groups and they performed specific tasks, some were drawing and others were mapping. Those who were conversant in Dutch had been given the task of interviewing the locals to give the opportunity to the kids to practice their Dutch.

All these information were then tabulated in the forms of graphs, reports, and drawings. Models of proposed town planning (for the little bit of land which is somehow forgotten and still undeveloped) were also built by the students.

The City Hall was kind enough to provide the model of the town and gave copies of the map area.

The whole elements took a few weeks to complete, finalised with an exhibition to the parents on the 10th May recently. The exhibition was officially opened by "Somebody Important" from the City Hall.

Again, parent volunteers were required to accompany the students walking to the town and to cut and paste/hang all the works in time for the exhibition.

I joined the class in one of the outings to the Leidschenveen Town. The guy from the City Hall, Mr Kwakkenbos, the Lead Designer for Leidschenveen Development was there and he briefed the students on the town planning. I found a few interesting facts about the place that we live in, something that I never knew before. The road that we travel everyday in front of the house is actually a dike that has existed for hundreds of years. The road called Veenweg is very long and it is quite narrow in comparison to the other roads. On both sides of the dike were actually full of water, meaning our house is actually situated on reclamed land.

Interviewing the locals
Gathering information
Listening to explanation

I found this study to be very interesting indeed. I wish our children at home can benefit from it and perhaps those involved in town planning back home, can definitely learn a few tips from this as well. Town planners needs to understand the needs of the community, and not just leave it to the developers to decide. Ooops now I am digressing!!!



6 comments:

Cheqna said...

I love reading about this project..now I know what the "forgotten triangle" in later post..hehe

can't remember the name of that "somebody important" eh? :-D

Keep on posting!

i amsterdam said...

Cheqna, the name of that person was never disclosed to parents. When I asked the teacher, she just said "somebody important" :)

Unknown said...

Anda perlu berhati-hati ketika memohon pinjaman di blog hari ini, saya tidak pernah ingin berkongsi pengalaman saya, tetapi Allah akan pernah berpuas hati dengan saya jika saya biarkan orang lain yang tidak bersalah jatuh ke dalam apa yang saya lalui di sini di internet ketika saya sedang mencari pinjaman, saya cuba untuk membayar hutang saya, maka saya memohon untuk pinjaman, tetapi sebaliknya yang berlaku, saya menjadi lebih terhutang budi sejak mula ia. Hutang saya $ 5000 meningkat kepada $ 9120, pemberi pinjaman palsu dikumpul $ 4120 dari saya tanpa pinjaman tunggal, mereka enggan membayar balik belakang saya yang telah dibayar dalam bentuk wang. Bersyukur kepada Tuhan kerana Puan Margaret, dia diberikan saya pinjaman sebanyak $ 25,000, kini hutang saya hilang, dan i am membayar balik ansuran bulanan saya, yang merupakan suku daripada gaji saya $ 390. Saya menggesa anda untuk melanggan perkhidmatan itu. heatherwhiteloanltd@gmail.com, qualityloanloanfirm@asia.com. Anda juga boleh menulis saya di alamat peribadi saya: rutama84@gmail.com. Semua yang terbaik.

Zenith Loan Limited said...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk menyelesaikan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal bagi meningkatkan perniagaan anda?
anda telah ditolak oleh
Bank-Bank dan lain-lain agensi kewangan?
Adakah anda memerlukan jaminan Bank?
Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
Cari lagi kerana kami di sini agar semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kita pinjaman dana keluar kepada individu
memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit bad atau memerlukan wang
untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyebabkan boleh dipercayai dan bantuan waris ini dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

Unknown said...

Memohon pinjaman convinent anda

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Angela Davids Loan Firm adalah jawapannya. Kami menawarkan;

* pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
* Business Start-up dan pendidikan.
* penyatuan hutang.
* Pinjaman Hard Money.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk melengkapkan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 5-7% bergantung kepada pinjaman jenis pf. Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: matildablakeloanfirm@gmail.com atau hubungi perkhidmatan pelanggan kami pada +14158892524

Solusi Cepat Kaya said...

,,.,KISAH NYATA , , , ,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN)
']]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails